Panyun Jaku
1.
Endang enda ulih diseliahka penemu ti madah meretika sesebengkah pekara nya pugu pengawa belajar. Tu sigi amat, sekalika pelajar nya diulih nengah chara mending tauka chara macha. Guna nembiak meretika pekara ti dibacha di sekula tauka ba luar sekula enda ulih disekat ngagai semina macha bup teks aja tang patut mungkur macha kereban bacha ti bukai. Aspek macha sereta meretika teks ukai mega semina ngagai tibak teks nya aja tang iya mungkur kesemua mata pelajar dalam kurikulum. Kelimpah ari macha bup teks mata pelajar jaku Iban ambika banding, nembiak mega patut macha sereta meretika bup teks dalam bidang ke ngumbuan isi pelajar (content areas) ti nyemetak baka mata pelajar sejarah, geografi, sivik, ekonomi. Sains, matematik etb.
(a)
Taksonomi Belajar
Benjamin Bloom (1956) kala ngeluarka siti taksonomi belajar dalam bidang kognitif. Nitihka Bloom bisi enam ringkat pelajar iya nya ari ke pengabis baruh ke ringkat ti pengabis tinggi. Ringkat nya baka ke ditusun di baruh tu:
(i) |
Knowledge (Penemu) : |
pengulih ngingatka fakta, terminologi, definisyen,
fomula, prinsip etb. |
(ii) |
Comprehension (Mereti): |
pengulih ngalihka idea ari siti-siti tukuh ngagai
tuku ke bukai. Ngaga interpretasyen, meda kebuah enggau empas etb. |
(iii) |
Aplikasyen: (Guna) |
pengulih ngena formula rama enggau prinsip situasyen
ti nyemetak |
(iv) |
Analisis : (Ngaga Analisis) |
pengulih ngaga analisis tauka mechahka sesebengkah
pekara (konsep, idea. Penanggul etb.) ngagai komponen ti beguna ngambika
terang lalu ulih dipeda kaul entara pekara nya. |
(v) |
Sintesis: |
pengulih ngatur sereta nempa penteba tauka fakta
ngambika ulih meda imej konsep, idea, penanggul etb. |
(vi) |
Evaluation: (Meri timbang penemu) |
pengulih ngakim sesebengkah pekara (fakta, konsep,
idea, faktor, penemu etb.) ari sukut penemban pengamat pekara nya. |
Taksonomi Belajar Kognitif baka ke udah diterang tadi suah agi dikena pengajar milih sereta ngatur objektif ngajar enggau belajar dalam bidang mata pelajar sains, matematik, geografi, sejarah etb. Taksonomi nya mega semampai dikena raban penguji nguji sereta nyukat pengulih ngajar enggau belajar baikka iya nya semitan tauka enda. Konsep Taksonomi Bloom luas agi rampa ari konsep pelajar nengah pengawa macha laban konsep tu mungkur konsep belajar nengah chara bukai baka licha, tutorial, demonstrasyen etb.
Bisi mega penemu ti madah Taksonomi Belajar Bloom tu semina engkeman dikena ngajar enggau belajarka pekara ti bekaul enggau content areas aja lalu engkeman enggau mata pelajar bukai baka sejarah enggau geografi. Kelimpah ari nya, bisi mega penemu ti madah Taksonomi Bloom nya engkeman agi dikena ngajar, belajar enggau nguji ba tikas tinggi baka ba sekondari, kolej enggau universiti lalu enda engkeman dikena ba sekula pra, kindergarden tauka sekula primari. Nya alai mayuh raban akademik bekelikuhka pekara tu lalu nya kebuah taksonomi tu bisi diubah nitihka segang pemansang pelajar dunya.
Raban akademik ari bidang jaku ke bukai baka Holy
(1971), Glen (1977) enggau Rowntree(1979) bisi mantaika siti agi taksonomi ke
dipikir sida engkeman ba nama-nama bidang mata pelajar.
(i) |
Ngingatka baru: |
fakta tauka prinsip |
(ii) |
Guna: |
nemu nguna fakta tauka prinsip maya mutarka
penanggul |
(iii) |
Milih : |
milih sesebengkah pekara ti manah ari semua fakta
tauka prinsip ti ditemu dikena mutarka penanggul |
(iv) |
Nempa petua: |
nempa tauka ngasilka petua tauka formula ari
peneleba mutarka sesebengkah penanggul ngena fakta enggau prinsip ti ditemu
nembiak |
(b) Taksonomi Meretika Teks
Taksonomi Bloom (1956) nadai nentuka enggau nyemetak ngagai pengawa belajar nengah chara macha aja. Nya kebuah taksonomi tu jarang dikena terus dalam pengawa nguji macha sengian. Raban dalam bidang belajar senentang jaku udah nguji sereta ngubah Taksonomi Bloom ngambika engkeman agi dikena nitihka konsep meretika kereban bacha lalu ukai semina ngagai konsep belajar chara rama aja. Nya kebuah iya begunaka model taksonomi ti kediri ke meri fokus ngagai mayuh renggat pemereti ti bisi ayan dalam sesebengkah teks tauka kereban bacha.
Asil ari penemu tu lalu bisi sekeda model taksonomi meretika teks dikeluarka Frank Smith (1969), Barret (19720), Lamberg & Lamb (1980) enggau sekeda raban ke bukai nyentuk ke sehari tu. Nitihka Frank Smith (1969), meretika kereban bacha ulih dibagi ngagai empat peringkat iya nya literal, interpretation, critical and creative evaluation. Nitihka Barret (1972) iya dibagi ngagai lima peringkat, iya nya literal, conclusion (simpul penemu), interpretation, evaluation enggau appreciation. Nitihka Lamberg & Lamb (1980), meretika kereban bacha ulih dibagi ngagai tiga tikas pemereti iya nya mereti chara literal, interpretation, critical enggau creative.
Ari tiga chunto taksonomi pemereti macha nya tadi,
terang bendar iya ngayanka pekara nya bisi dipeda sebaka sereta bebida ari
sukut tikas taksonomi nya empu. Kebuah pia, laban iya bepelasarka teori sida
empu nya kebuah enda tentu mudah alai kitai ngayanka pengamat sesebengkah
taksonomi nya. Taja pia, raban pengajar ulih milih model taksonomi pemereti
teks ti dikira engkeman enggau diri empu tauka iya ti praktikal dikena maya
dalam bilik kelas.
Uji kitai beratika siti ari taksonomi tu ti diambika
chunto kitai lalu meratika chara kitai ulih nanya tanya ti ngujika pemereti
nitihka tikas-tikas pemereti:
(i) |
Mereti chara literal: |
pengulih meretika jaku ti reti ti nyata dalam teks.
Tanya selalu bepun enggau leka jaku baka: nama,
sapa, kemaya, dini, cheritaka etb. |
(ii) |
Mereti chara interpretasyen: |
pengulih ngaga interpretasyen lalu meretika jaku ti
ngembuan reti besilup. Tanya selalu bepun enggau leka jaku baka: lapa (nama kebuah), baka ni, terangka, banding sereta
bida, ba penemu nuan etb. |
(iii) |
Mereti chara kritis-kreatif: |
pengulih ngakim sereta meri pemutus penemu tauka
timbang penemu senentang penerang, idea, penemu, tuduh penemu etb lalu
ngasilka idea tauka tuduh penemu baru senentang sesebengkah pekara ti udah
dibacha nya. Tanya selalu bepun enggau leka jaku baka: kelikuhka, nama simpul
penemu, nama utai ti tau nyadi enti
etb. |
Sanding
Penemu
Abdul Aziz Abdul Talib 1983, “Menguji bacaan Bahasa
Melayu Secara Diagnostik: Kaedah dan Tknik”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Nov. 1983). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Abdul Aziz Abdul Talib 1984, “Teknik Kloz Sebagai Alat
Menilai dalam Bidang Pendidikan Bacaan Bahasa Malaysia”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Feb. 1984). Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Aziz Abdul Talib 1984, “Psikolinguistik dan
Pengajaran Bacaan Sekolah Rendah”, dalam Jurnal
Dewan Bahasa, (Jun. 1984). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Aziz Abdul Talib 1996, Menguji Kemahiran Bahasa:Prinsip.
Teknik dan Contoh, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Clay, M.M. 1982. The
Early Detection of Reading Difficulties. Auckland: Heinemann Publishers.
Drummond, D. & Wignell, E. (eds.)., 1979. Reading: A Source Book. London:
Heinemann Educational Books.
Ebel, R.L. 1979. Essentials
of Education Measurement. New Jersey: Prentice Hall Inc.
Ebel, R.L. 1980. Practical
Problems in Educational Measurement. Lexington: D.C. Heath.
Heaton, J.B. 1979. Writing
English Language Tests. London: Longman Group Ltd.
Lamberg, W.J. & Lamb, C.E. 1980. Reading Instruction in the Content Areas.
Boston: Houghton Mifflin Co.
Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran
Malaysia 2005. Bahasa Iban Tingkatan IV :
Huraian Sukatan Pelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Moseley, D. & Caroline, D. 1977. Language and Reading Among Underachievers :
A Practical Review of Research. Windsor: NFER Pub. Co.
Ragget, M.S. et.
al. (eds.) 1979. Assessment and
Teaching of Reading. London: Wardlock Educational.
Smith, F. 1980. Reading
Cambridge : Cambridge University Press.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan