Kuasa Pengarang

Semua kuasa nyelak dijaga. Sebarang bagi artikel tu enda tau disalin, disimpan ngena jalai tunda baru, sekalika nya ngena injin elektronik, injin penyelak, injin pengambar tauka sebarang jalai bukai, enti nadai pemendar dulu ari penulis.

Khamis, 4 Mac 2021

Nguji Pengelandik Nulis Tusun Kesatu

 


 

1.           Pengelandik Nulis Dalam Komunikasyen

 

Taja pan pugu pengelandik jaku nya baka mending, bejaku enggau macha nya dikemeratka agi tang pengelandik nulis dikira pengelandik jaku ti pengabis beguna sereta pengelandik ti pengabis tinggi ti patut dipelajarka nembiak. Kedua-dua pugu pengelandik jaku iya nya bejaku enggau nulis dikira pengelandik ngasil enggau ngenataika komunikasyen. Entara kedua-dua pengelandik tu, nulis tusah agi dipelajarka nembiak. Nembiak sekula balat agi belajar, belatih sereta nguna pengelandik bejaku (dalam situasyen enda formal tauka formal) enti dibandingka enggau aspek nulis. Ketegal nya Donn Byrne (1921) kala mida pengelandik bejaku ari pengelandik nulis baka ke disebut di baruh tu:

 

 

Writing, on the hand, is learnt through a process of instruction. We have to master the written form of the language and to learn certain structures which are less used in speech, or perhaps not used at all, but which are important for effective communication in writing.

 

Peratika bida entara bejaku enggau nulis baka ti dirintai baruh tu:

 

(a) Bejaku dipelajar ba peringkat ke agi tumu. Ba mayuh nembiak mit, sida berengkah belajar bejaku maya umur 1 ½ - 2 taun; lalu belajar nya nengah chara enda formal. Pengelandik macha enggau nulis diajar dudi agi, iya nya maya umur sida 6 – 7 taun tauka maya umur 4 – 5 taun enti diajar ba prasekula.


(b) Bejaku ulih ngena jaku dialek tang nulis begunaka jalai jaku, sintaksis enggau vokabulari ti betul sereta standard.


(c)  Orang ke bejaku ngena nyawa (gaya munyi, entak, rhythm), jari enggau mua ulih ngenataika reti enggau idea. Penulis semina ngena leka jaku ba atas keretas dikena ngenataika reti.


(d) Orang ke bejaku ngena pauses enggau intonasyen. Penulis ngena tanda bacha baka tanda titik, koma, koma betitik, tanda tekenyit enggau tanda bacha ti bukai.


(e) Orang ke bejaku nyebut tang penulis nyepil.


(f)   Bejaku suah agi nyadi tekala nya sereta enda diperambuka dulu. Nulis begunaka awak dikena nyediaka pekara ti deka ditulis. Suah mega kitai meresa dulu sereta ngubah pekara ti ditulis enti patut.


(g) Orang ke bejaku enggau orang ke mending selalu iya betunga mua. Entara orang ke bejaku enggau peninga bisi interaksyen ti aktif. Enti peninga nya meretika utai ke disebut, dia iya lalu nagutka pala. Tu kira nimbal orang ke bejaku nya. Baka nya mega enti iya ke ninga nya enda mereti tauka enda setuju iya ulih ngeriutka kening, ngilikka pala, ngelih jaku tauka nanya iya ke bejaku nya ngambika iya ulih nerang pekara nya baru silik agi. Ba penulis, timbal balas pemacha enda dipeda terus kemaya nya. Iya dipelabaka enda bulih respon kemaya nya ari pemacha dikena iya nemu orang nya meretika tauka enda pekara ti ditulis iya. Enti pemacha enda nemu nama utai ke ditulis iya ke nulis tentu enda nemu mega lalu iya nadai peluang deka nerang kemaya nya.


(h) Bejaku suah agi ke enda formal. Leka jaku, frasa (rambai jaku) enggau ayat ulih ditandu dikena narit ati, nerangka reti, negapka penemu etb. Ambika banding, kitai suah nyebut jaku munyi tu, “Iya ke aku nya munyi tu... tauka “ Uji aku nerang sekali agi,” enggau chunto bukai. Tang maya nulis pekara ti ditulis nya formal sereta padat agi. Sesebengkah asil tulis  bepun sereta ngerembai nitih atur, adar sereta tusun ti logik lalu enda ngena mayuh pampang penerang sangking tauka penerang tambah.


(i)   Orang ke bejaku suah agi ngena ayat ti mudah sereta suah agi leka jaku nya dipegulaika ngena leka jaku ‘enggau’, ‘tang’ enggau ‘nyadi’. Penulis ngena ayat ti kompleks agi baka jaku ‘besenutuk enggau nya’, ‘nambahka nya’ etb. Ambika banding lebuh kitai bejaku kita nyangka munyi tu, “Apai iya udah tuai tang kuat,” tang lebuh nulis kitai nyangka nulis nulis munyi tu, “Taja pan apai iya udah tuai, iya agi kuat”. Reti nya gaya jaku enggau jalai jaku lebuh bejaku enggau nulis nya endang bisi bida.

 

Ketegal bisi sekeda bida, nya kebuah pengelandik nulis mar sereta lubah agi dipelajar ari pengelandik bejaku tauka macha. Pengelandik dalam aspek nulis ulih diajar nengah chara ti formal. Orang ti sepenemu enggau runding tu iya nya Ann Raimes (1983:5) laban iya kala madah munyi tu:

                

         

 

When we look at those differences, we can see that our students will not just “pick up” writing as they learn other language skills. We have to teach writing...

 

Penemu Ann Raimes nya sigi amat lalu dipelabaka semua pengajar ke ngajar subjek jaku (language subject) besetuju enggau iya. Sebedau nembiak ulih ngasilka sesebengkah karya ti manah (karang, ripot, esei, surat, teks jaku ba mua mayuh, minit aum, jerpan etb.) bisi pengelandik bukai ti patut dipelajar sereta ditemu sida. Peratika grafik 1 ti ngayanka pengelandik ti patut dikembuan lebuh ngasilka sesebengkah karya.

         Grafik 1

 

SINTAKSIS

Struktur ayat, kompleksiti ayat, milih gaya etb.

 

ISI

Bisi kaul, terang sereta logik

 

PROSES NULIS

Bulih idea, nyediaka langkar, nulis deraf, meresa sereta nyeruri deraf, nulis versyen kepenudi

 

 

 

 

 

Idea ti terang, betusun sereta semitan

 

 

 

 

 

 

 

JALAI JAKU

Betul ari sukut formula subjek enggau predikat, jaku pengawa etb.

 

 

PEMACHA

Individu / raban taga penulis

MEKANIS

Tulis jari ulih bacha, sepil, tanda bacha etb.

 

TUJU NULIS

Dikena nerang, nyerita, ngeripot, nyara, ngelikuh, ngajum etb.

TUSUN

Pengerembai idea, kaul entara genteran, nitih logic topic, tema tauka jerita

 

MILIH LEKA JAKU

Vokabulari, sempama, penemban reti jaku ti dikena

 

 

 

 

Sanding Penemu

 

Abdul Aziz Abdul Talib 1983, “Menguji bacaan Bahasa Melayu Secara Diagnostik: Kaedah dan Tknik”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Nov. 1983). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdul Aziz Abdul Talib 1984, “Teknik Kloz Sebagai Alat Menilai dalam Bidang Pendidikan Bacaan Bahasa Malaysia”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Feb. 1984). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdul Aziz Abdul Talib 1984, “Psikolinguistik dan Pengajaran Bacaan Sekolah Rendah”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Jun. 1984). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdul Aziz Abdul Talib 1996, Menguji Kemahiran Bahasa:Prinsip. Teknik dan Contoh, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Clay, M.M. 1982. The Early Detection of Reading Difficulties. Auckland: Heinemann Publishers 

Drummond, D. & Wignell, E. (eds.)., 1979. Reading: A Source Book. London: Heinemann Educational Books.

Ebel, R.L. 1979. Essentials of Education Measurement. New Jersey: Prentice Hall Inc.

Ebel, R.L. 1980. Practical Problems in Educational Measurement. Lexington: D.C. Heath.

Heaton, J.B. 1979. Writing English Language Tests. London: Longman Group Ltd.

Lamberg, W.J. & Lamb, C.E. 1980. Reading Instruction in the Content Areas. Boston: Houghton Mifflin Co.

Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia 2005. Bahasa Iban Tingkatan IV : Huraian Sukatan Pelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Moseley, D. & Caroline, D. 1977. Language and Reading Among Underachievers : A Practical Review of Research. Windsor: NFER Pub. Co.

Ragget, M.S. et. al. (eds.) 1979. Assessment and Teaching of Reading. London: Wardlock Educational.

Smith, F. 1980. Reading Cambridge : Cambridge University Press.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lekaka kitai sesempa rampang pinang, tinggalka kitai segigi tangga ...

Sapa ke ngelala sereta kala gawa enggau aku sereta sida ke kala macha blog aku tentu nemu aku nya endang ngembuan pengerindu nulis. Aku bisi...