1.
Pengelandik Nulis Dalam Komunikasyen
Taja pan pugu pengelandik jaku nya baka mending, bejaku enggau macha nya
dikemeratka agi tang pengelandik nulis dikira pengelandik jaku ti pengabis
beguna sereta pengelandik ti pengabis tinggi ti patut dipelajarka nembiak.
Kedua-dua pugu pengelandik jaku iya nya bejaku enggau nulis dikira pengelandik
ngasil enggau ngenataika komunikasyen. Entara kedua-dua pengelandik tu, nulis
tusah agi dipelajarka nembiak. Nembiak sekula balat agi belajar, belatih sereta
nguna pengelandik bejaku (dalam situasyen enda formal tauka formal) enti dibandingka
enggau aspek nulis. Ketegal nya Donn Byrne (1921) kala mida pengelandik bejaku
ari pengelandik nulis baka ke disebut di baruh tu:
|
Writing, on the
hand, is learnt through a process of instruction. We have to master the
written form of the language and to learn certain structures which are less
used in speech, or perhaps not used at all, but which are important for
effective communication in writing. |
Peratika bida entara bejaku enggau nulis baka ti dirintai baruh tu:
(a) Bejaku dipelajar ba peringkat ke agi tumu. Ba mayuh nembiak mit, sida
berengkah belajar bejaku maya umur 1 ½ - 2 taun; lalu belajar nya nengah chara
enda formal. Pengelandik macha enggau nulis diajar dudi agi, iya nya maya umur
sida 6 – 7 taun tauka maya umur 4 – 5 taun enti diajar ba prasekula.
(b) Bejaku ulih ngena jaku dialek tang nulis begunaka jalai jaku, sintaksis
enggau vokabulari ti betul sereta standard.
(c) Orang ke bejaku ngena nyawa (gaya munyi, entak, rhythm), jari enggau mua
ulih ngenataika reti enggau idea. Penulis semina ngena leka jaku ba atas
keretas dikena ngenataika reti.
(d) Orang ke bejaku ngena pauses enggau
intonasyen. Penulis ngena tanda bacha baka tanda titik, koma, koma betitik,
tanda tekenyit enggau tanda bacha ti bukai.
(e) Orang ke bejaku nyebut tang penulis nyepil.
(f) Bejaku suah agi nyadi tekala nya sereta enda diperambuka dulu. Nulis
begunaka awak dikena nyediaka pekara ti deka ditulis. Suah mega kitai meresa
dulu sereta ngubah pekara ti ditulis enti patut.
(g) Orang ke bejaku enggau orang ke mending selalu iya betunga mua. Entara
orang ke bejaku enggau peninga bisi interaksyen ti aktif. Enti peninga nya
meretika utai ke disebut, dia iya lalu nagutka pala. Tu kira nimbal orang ke
bejaku nya. Baka nya mega enti iya ke ninga nya enda mereti tauka enda setuju iya
ulih ngeriutka kening, ngilikka pala, ngelih jaku tauka nanya iya ke bejaku nya
ngambika iya ulih nerang pekara nya baru silik agi. Ba penulis, timbal balas
pemacha enda dipeda terus kemaya nya. Iya dipelabaka enda bulih respon kemaya
nya ari pemacha dikena iya nemu orang nya meretika tauka enda pekara ti ditulis
iya. Enti pemacha enda nemu nama utai ke ditulis iya ke nulis tentu enda nemu
mega lalu iya nadai peluang deka nerang kemaya nya.
(h) Bejaku suah agi ke enda formal. Leka jaku, frasa (rambai jaku) enggau
ayat ulih ditandu dikena narit ati, nerangka reti, negapka penemu etb. Ambika
banding, kitai suah nyebut jaku munyi tu, “Iya ke aku nya munyi tu... tauka “
Uji aku nerang sekali agi,” enggau chunto bukai. Tang maya nulis pekara ti
ditulis nya formal sereta padat agi. Sesebengkah asil tulis bepun sereta ngerembai nitih atur, adar
sereta tusun ti logik lalu enda ngena mayuh pampang penerang sangking tauka
penerang tambah.
(i) Orang ke bejaku suah agi ngena ayat ti mudah sereta suah agi leka jaku
nya dipegulaika ngena leka jaku ‘enggau’, ‘tang’ enggau ‘nyadi’. Penulis ngena
ayat ti kompleks agi baka jaku ‘besenutuk enggau nya’, ‘nambahka nya’ etb.
Ambika banding lebuh kitai bejaku kita nyangka munyi tu, “Apai iya udah tuai
tang kuat,” tang lebuh nulis kitai nyangka nulis nulis munyi tu, “Taja pan apai
iya udah tuai, iya agi kuat”. Reti nya gaya jaku enggau jalai jaku lebuh bejaku
enggau nulis nya endang bisi bida.
Ketegal bisi sekeda bida, nya kebuah pengelandik nulis
mar sereta lubah agi dipelajar ari pengelandik bejaku tauka macha. Pengelandik
dalam aspek nulis ulih diajar nengah chara ti formal. Orang ti sepenemu enggau
runding tu iya nya Ann Raimes (1983:5) laban iya kala madah munyi tu:
|
When we look at those
differences, we can see that our students will not just “pick up” writing as
they learn other language skills. We have to teach writing... |
Penemu Ann Raimes nya sigi amat lalu dipelabaka semua
pengajar ke ngajar subjek jaku (language
subject) besetuju enggau iya. Sebedau nembiak ulih ngasilka sesebengkah
karya ti manah (karang, ripot, esei, surat, teks jaku ba mua mayuh, minit aum,
jerpan etb.) bisi pengelandik bukai ti patut dipelajar sereta ditemu sida.
Peratika grafik 1 ti ngayanka pengelandik ti patut dikembuan lebuh ngasilka
sesebengkah karya.
Grafik 1
SINTAKSIS Struktur ayat, kompleksiti ayat,
milih gaya etb. |
ISI Bisi kaul, terang sereta logik |
PROSES NULIS Bulih idea,
nyediaka langkar, nulis deraf, meresa sereta nyeruri deraf, nulis versyen
kepenudi |
|
Idea ti terang, betusun sereta semitan
|
|||
JALAI JAKU Betul ari sukut formula subjek
enggau predikat, jaku pengawa etb. |
PEMACHA Individu / raban taga penulis |
||
MEKANIS Tulis jari ulih bacha, sepil, tanda
bacha etb. |
TUJU NULIS Dikena nerang, nyerita, ngeripot,
nyara, ngelikuh, ngajum etb. |
||
TUSUN Pengerembai idea,
kaul entara genteran, nitih logic topic, tema tauka jerita
|
MILIH LEKA JAKU Vokabulari, sempama, penemban reti
jaku ti dikena |
|
|
Sanding Penemu
Abdul Aziz Abdul Talib 1983, “Menguji bacaan Bahasa Melayu Secara Diagnostik: Kaedah dan Tknik”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Nov. 1983). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Aziz Abdul Talib 1984, “Teknik Kloz Sebagai Alat Menilai dalam Bidang Pendidikan Bacaan Bahasa Malaysia”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Feb. 1984). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Aziz Abdul Talib 1984, “Psikolinguistik dan Pengajaran Bacaan Sekolah Rendah”, dalam Jurnal Dewan Bahasa, (Jun. 1984). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Aziz Abdul Talib 1996, Menguji Kemahiran Bahasa:Prinsip. Teknik dan Contoh, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Clay, M.M. 1982. The Early Detection of Reading Difficulties. Auckland: Heinemann Publishers
Drummond, D. & Wignell, E. (eds.)., 1979. Reading: A Source Book. London: Heinemann Educational Books.
Ebel, R.L. 1979. Essentials of Education Measurement. New Jersey: Prentice Hall Inc.
Ebel, R.L. 1980. Practical Problems in Educational Measurement. Lexington: D.C. Heath.
Heaton, J.B. 1979. Writing English Language Tests. London: Longman Group Ltd.
Lamberg, W.J. & Lamb, C.E. 1980. Reading Instruction in the Content Areas. Boston: Houghton Mifflin Co.
Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia 2005. Bahasa Iban Tingkatan IV : Huraian Sukatan Pelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Moseley, D. & Caroline, D. 1977. Language and Reading Among Underachievers : A Practical Review of Research. Windsor: NFER Pub. Co.
Ragget, M.S. et. al. (eds.) 1979. Assessment and Teaching of Reading. London: Wardlock Educational.
Smith, F. 1980. Reading Cambridge : Cambridge University
Press.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan