Kuasa Pengarang

Semua kuasa nyelak dijaga. Sebarang bagi artikel tu enda tau disalin, disimpan ngena jalai tunda baru, sekalika nya ngena injin elektronik, injin penyelak, injin pengambar tauka sebarang jalai bukai, enti nadai pemendar dulu ari penulis.

Isnin, 16 November 2020

Kaul Pascamoden enggau Budaya sereta Seni Mensia Mayuh Kemaya hari tu

 

Tiap-tiap jeman bisi ngembuan penanggul iya empu. Iya enda ulih lari ari falsafah abad ke 20 ti udah ditempa pengerenjan daya bepikir. Pekara tu nyadi enti diperatika ari reaksyen ngagai bidang nya ba abad ke sebedau tu.

Bisi beberapa kelai ti ngasuh bala raban pemikir abad ke diatu ngaga simpul penemu sida senentang sistem filosofi ti udah diungkupka jeman tu. Simpul penemu sida nyengkaum krisis tikas peninggi sereta pemanah mensia sepengudah Perang Dunia I enggau II, penanggul ekonomi enggau penatai teknologi tinggi arus informasyen. Simpul penemu raban filosofi bepelasarka hal baka fenomenologi, positivisme-logik, vitalisme, ekstensialisme, filosofi analitik, pragmatisme enggau ke baru nya pascamodenisme.

Jean-Francois Lyotard, siku ari pemikir sereta raban filosofi Peranchis kala nulis bup ti dikumbai “The Post Modern Condition: A Report of Knowledge (1979)”. Nitihka penemu Jean, iya enda besetuju enggau atur pemikir modenisme iya nya jeman sepengudah Renaissance dataika pun abad ke 20. Ku iya, abad maya nya dikelaika enggau pemansang teknologi pemadah lalu amat relevan(ngena) enggau realiti(sengala) kemaya hari tu tauka realiti kontemporari.

Mayuh orang enda ngasaika era moden tu jauh tinggal enti diperatika ari sukut pemansang. Jeman tu berubah lebuh mensia mayuh tebal agi ngemeratka pengidup sosial enggau ekonomi. Nya alai sida tau dikumbai mensia pascaindustri iya nya mensia ti balat begunaka barang sereta bepakaika pemakai (konsumerisme).

Ba abad kediatu mega  kitai ulih meda penatai masyarakat media, kapitalisme multinasional enggau mayuh macham teknologi informatik ti baru sereta ti bisi kaul enggau komunikasyen.

Pengkritik pascamoden Amerika, Fredrick Jamerson dalam bup iya “Postmodernism: On the Cultural Logic of Late Capitalism (1984)” madahka pekara ti berubah tu ngenataika tukuh format baru dalam daya idup (budaya) enggau seni masyarakat.

Leka jaku tauka istilah pascamodenisme disebut enggau terang dalam bup Rudolf Pannwitz, “The Crisis of European Culture (1947)” ti nyaraka penemu senentang tukuh khas modeniti ti nyereminka pemenang ngagai pengachau ti nyadi.

Leka jaku ti sama mega dikena Arnold Tonybee dalam karang kedut iya “A Study of History (1947)”. Nitihka Arnold, reti pascamoden nya nerangka reti jeman politik ti berubah ari bepikir belalauka menua ngagai runding chara interaksyen global.

Penulis sereta tukang kritik sastera menua Amerika baka Irving Howe dalam esei iya “Mass Society and Postmodern Fiction (1959)” ngena leka jaku ti sama dikena midaka teks pascamoden enggau sastera agung moden.

Nya alai, pascamoden ukai nandaka peninggi daya idup baru sepengudah era moden tang iya nandaka daya idup ti deka tusur dudi hari ila.

Ba bidang litericha, arus pascamoden deka ngerapitka kaul entara daya idup ti tinggi enggau daya idup ti popular lalu ngemunaska bida di entara kedua-dua bengkah pekara nya.

Penulis pascamoden dikumbai penulis ke ulih nengkua mayuh bidang sereta teleba enggau realiti teknologi. Sida udah besedia matau mayuh bengkah mitos sereta dimensyen erotika.

Empas ari penatai pascamoden ulih dipeda ari penatai raban feminisme sereta enggau peminta tauka hak ti pukul rata enda ngira lelaki tauka indu.

Karya-karya  baka “The Second Sex (Simone De Beauvoir), Sexual Politics (Kate Millet), Feminine Mystic (Betty Frieden), The Mermaid & Minotour (Dorothy Dimerstein) nya sekeda ari karang ti bisi besaraka penemu pasal feminisme enggau hal ti nadai bebagi-mida antara indu enggau lelaki. Pengawa tu majak nyadi di menua Eropah asil pascamoden. Kelimpah ari nya mayuh agi karya ti mandangka peminta ti sama.

Dalam hal ti bekaul senentang pekara seni, daya idup enggau bansa kitai mar amat dipejuraika ketegal empas pascamoden. Tang kitai kemaya hari tu nyau nyadi barang konsumer ti dipedagang nengah arus hedonisme televisyen enggau media.

Tanda tauka evidens tu ulih diperatika ari program ti kenataika di kacha televisyen lalu kitai mayuh nyau enda nyereda nyadi orang ti ngeluluka cherita nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lekaka kitai sesempa rampang pinang, tinggalka kitai segigi tangga ...

Sapa ke ngelala sereta kala gawa enggau aku sereta sida ke kala macha blog aku tentu nemu aku nya endang ngembuan pengerindu nulis. Aku bisi...