Tiap-tiap jeman bisi ngembuan penanggul
iya empu. Iya enda ulih lari ari falsafah abad ke 20 ti udah ditempa
pengerenjan daya bepikir. Pekara tu nyadi enti diperatika ari reaksyen ngagai
bidang nya ba abad ke sebedau tu.
Bisi beberapa kelai ti ngasuh bala raban
pemikir abad ke diatu ngaga simpul penemu sida senentang sistem filosofi ti
udah diungkupka jeman tu. Simpul penemu sida nyengkaum krisis tikas peninggi
sereta pemanah mensia sepengudah Perang Dunia I enggau II, penanggul ekonomi
enggau penatai teknologi tinggi arus informasyen. Simpul penemu raban filosofi
bepelasarka hal baka fenomenologi, positivisme-logik, vitalisme,
ekstensialisme, filosofi analitik, pragmatisme enggau ke baru nya
pascamodenisme.
Jean-Francois Lyotard, siku ari pemikir
sereta raban filosofi Peranchis kala nulis bup ti dikumbai “The Post Modern Condition: A Report of
Knowledge (1979)”. Nitihka penemu Jean, iya enda besetuju enggau atur
pemikir modenisme iya nya jeman sepengudah Renaissance dataika pun abad ke 20.
Ku iya, abad maya nya dikelaika enggau pemansang teknologi pemadah lalu amat
relevan(ngena) enggau realiti(sengala) kemaya hari tu tauka realiti
kontemporari.
Mayuh orang enda ngasaika era moden tu
jauh tinggal enti diperatika ari sukut pemansang. Jeman tu berubah lebuh mensia
mayuh tebal agi ngemeratka pengidup sosial enggau ekonomi. Nya alai sida tau
dikumbai mensia pascaindustri iya nya mensia ti balat begunaka barang sereta
bepakaika pemakai (konsumerisme).
Ba abad kediatu mega kitai ulih meda penatai masyarakat media,
kapitalisme multinasional enggau mayuh macham teknologi informatik ti baru
sereta ti bisi kaul enggau komunikasyen.
Pengkritik pascamoden Amerika, Fredrick
Jamerson dalam bup iya “Postmodernism: On
the Cultural Logic of Late Capitalism (1984)” madahka pekara ti berubah tu
ngenataika tukuh format baru dalam daya idup (budaya) enggau seni masyarakat.
Leka jaku tauka istilah pascamodenisme
disebut enggau terang dalam bup Rudolf Pannwitz, “The Crisis of European Culture (1947)” ti nyaraka penemu senentang
tukuh khas modeniti ti nyereminka pemenang ngagai pengachau ti nyadi.
Leka jaku ti sama mega dikena Arnold
Tonybee dalam karang kedut iya “A Study
of History (1947)”. Nitihka Arnold, reti pascamoden nya nerangka reti jeman
politik ti berubah ari bepikir belalauka menua ngagai runding chara interaksyen
global.
Penulis sereta tukang kritik sastera menua
Amerika baka Irving Howe dalam esei iya “Mass
Society and Postmodern Fiction (1959)” ngena leka jaku ti sama dikena
midaka teks pascamoden enggau sastera
agung moden.
Nya alai, pascamoden ukai nandaka peninggi
daya idup baru sepengudah era moden tang iya nandaka daya idup ti deka tusur
dudi hari ila.
Ba bidang litericha, arus pascamoden deka
ngerapitka kaul entara daya idup ti tinggi enggau daya idup ti popular lalu
ngemunaska bida di entara kedua-dua bengkah pekara nya.
Penulis pascamoden dikumbai penulis ke
ulih nengkua mayuh bidang sereta teleba enggau realiti teknologi. Sida udah
besedia matau mayuh bengkah mitos sereta dimensyen erotika.
Empas ari penatai pascamoden ulih dipeda
ari penatai raban feminisme sereta enggau peminta tauka hak ti pukul rata enda
ngira lelaki tauka indu.
Karya-karya baka “The
Second Sex (Simone De Beauvoir),
Sexual Politics (Kate Millet), Feminine Mystic (Betty Frieden), The Mermaid & Minotour (Dorothy
Dimerstein) nya sekeda ari karang ti
bisi besaraka penemu pasal feminisme enggau hal ti nadai bebagi-mida antara
indu enggau lelaki. Pengawa tu majak nyadi di menua Eropah asil pascamoden.
Kelimpah ari nya mayuh agi karya ti mandangka peminta ti sama.
Dalam hal ti bekaul senentang pekara seni,
daya idup enggau bansa kitai mar amat dipejuraika ketegal empas pascamoden.
Tang kitai kemaya hari tu nyau nyadi barang konsumer ti dipedagang nengah arus
hedonisme televisyen enggau media.
Tanda tauka evidens tu ulih diperatika ari
program ti kenataika di kacha televisyen lalu kitai mayuh nyau enda nyereda
nyadi orang ti ngeluluka cherita nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan